Hopp til innholdet

Sommerferie kan brukes til så mangt

Ferie kan også være en god mulighet til å dykke ned i materien og komme opp igjen smartere. Min skole er kanskje ikke det man forbinder mest med ferie, men mange bruker sommeren til å lære og lese. Det er tid til å både studere og svømme.

Studentenes sommer

Er du student er det vanlig å ta lite fri fra pensum, selv om sommeren. Og de er ikke alene om å pugge i sommervarmen. Stadig flere drar frem skolebøkene og bruker ro og lyse dager til å bli smartere. I mange land gir skolemyndighetene ut egne feriehefter så man ikke glemmer alt i varmen.

Lær og du skal få. Man blir ikke for gammel til å lære noen nytt eller gjenoppfriske noe gammelt. Man blir bedre forberedt og slipper stresset når man begynner på skolen igjen. Å lære er noe av det sunneste du gjør så trim hjernen og alle andre de andre musklene, hver dag.

Ferie og fritid er også læretid

Sommerferie er den beste tiden for å lære noe nytt. Ta med en is og en ny bok og du vil se at læring også kan være hyggelig. Friheten om sommeren gir hjernen overskudd og du blir ikke stresset, fordi du vet du når som helst kan ta en pause.